پاس يا پارس

معرفي فرهنگ و آداب زادگاه

پاس يا پارس

۱۹۳ بازديد

اصطلاح نادرستي بين مردم رواج دارد كه مي گويند سگ پارس مي كند.
حال جمله درست را ببينيدسگ پاس مي كند.
پاس كردن سگ هيچ اشاره اي به نوع صداي سگ ندارد، بلكه به معني پاس دادن و پاسباني است، چون از قديم سگ را پاسبان دانسته اند و ما عبارت سگ پاسبان را زياد شنيده ايم. وقتي كه مي خواستند بگويند سگ در حال پاسباني و نگهباني است، مي گفته اند كه سگ پاس مي كند. به مرور اين واژه با واژه پارس كه نام قومي ايراني است اشتباه گرفته شده و اصطلاح نادرست سگ پارس مي كند رايج گشته است و معني آن نيز از پاسباني به تعريف صداي سگ تغيير يافته است، به اين شكل:

با تلفظ و معني درست و اصيلسگ پاس مي كند (سگ نگهباني و پاسباني مي كند)
با تلفظ و معني تغيير يافته و غلطسگ پارس مي كند (سگ عوعو مي كند)

اين پژوهش ارزشمند را در باب ريشه پارس سگ به استاد ارجمند جناب آقاي عادل اشكبوس نويسنده و زبان شناس گرانقدر كشورمان مديونيم كه عين توضيحي را كه به قلم ايشان نگاشته شده در زير مي آوريم:
واژه ي پارس به معني صداي سگ درست نيست .تلفظ درست اين واژه به معني صداي سگ " پاس " است كه به نادرستي پارس آمده و جا افتاده است . وظيفه ي سگ پاسداري و پاسباني است  و پاس كار اوست . 
سگ پاس مي كند يعني با صدايش دارد پاسباني مي كند . امروزه كردها( مثلاً كردهاي فهلوي يا فَيلي ) درست تلفظ مي كنند و پارس نمي گويند . ئه و سه گه فره پاس ئه كا . يعني آن سگ خيلي پاس مي كند .

زبان كردي هماننديهاي بسيار زيادي به پهلوي باستان دارد . 

حتي واق واق و عوعو را ما اشتباه مي نويسيم . عوعو با عين درست نيست . مگر كلمه اي عربي است كه با عين مي نويسيم و واق واق نيز به صورت واغ واغ درست است . چون قاف در عربي و تركي است و كلمات فارسي اصيل با قاف نيستند . به زبان ديگر هر چه كلمه داراي قاف در فارسي است يا عربي است مانند قاسم ، مقسم ، تقسيم ، منقسم مقسوم عليه ، قسمة  و يا تركي و مغولي است . مانند قشنگ ، دوقلو، چاقو ، آقا ، قالپاق ، قاراشميش ، قره قروت . البته قوري روسي است و كلمات فارسي قهرمان و قند و قباد نيز در اصل كهرمان و كواذ و كند بوده اند كه تحت تأثير عربي با قاف نوشته شده اند و در اصطلاح معرّب هستندمنبع(http://kohandiyar.mihanblog.com/)

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.