ناجي آبادان

معرفي فرهنگ و آداب زادگاه

ناجي آبادان

۲۸۴ بازديد

هرگونه بهره برداري بدون قيد منبع ممنوع است

اين نوشته از باب اداي دين نگارنده درحق يك دوست است.اميرفاتح آبادان (ناجي آبادان) سرتيپ منوچهر كهتري در دفتر كارش وحسين كرم زاده. نامي كه آباداني ها بر او نهادند امير بهمن شيرو فاتح آبادان بود. ( مردي كه هر موقع به آبادان مي رود برايش چلچراغ مي بندند و شهر آذين مي كنندو پيشواز.)

در آغاز كتاب "امير آبادان"، تقرير رهبر معظم انقلاب بر كتاب "تجاوز كه آغاز شد" درباره اميرسرتيپ منوچهر كهتري منعكس شده است. "سرهنگ كهتري" همان روزها به خاطر مقاومت شجاعانه و فداكارانه اش خيلي معروف شد. كاش از اين هاهم در اين نوشته يادي شده بوددر صفحه 124 كتاب "امير آبادان" و در توصيف شادماني مردم اين شهر در آبان 1359 آمده است: مردم آبادان وقتي خبر شكست دشمن را شنيدند و احساس كردند ديگر خطري آن ها را تهديد نمي كند، به خانه و كاشانه هايشان برگشتند. به پاس بزرگداشت مردان مردي كه اين آزادگي، شرافت و خانه و كاشانه شان را به آن ها ارزاني كرده بودند، براي تشكر به سوي آن ها رفتند و هر وقت نام سرهنگ كهتري را مي شنيدند، با احترام از او به عنوان "ناجي آبادان" نام مي بردند. بسياري از آباداني ها فرزندانشان را كهتر ناميدند. كسي در آبادان و خرمشهر نبود كه نداند ناجي آبادان كسي جز سرهنگ منوچهر كهتري نيست.

مي گويم: حتي شنيده ام مي خواستند بهمنشير را به كهتر شير تغيير نام دهند?! امير مي خندد و مي گويد: بله، مردم آبادان آن قدر جدي پيگير اين تغيير نام بودند كه به مجلس هم رفت، اما چون ماه بهمن، ماه پيروزي انقلاب اسلامي است و مهمتر هم هست، بهمنشير به همان نام باقي ماند و من يقين دارم كه همه پيروزي ها از جانب خدا بود و اين همه محبت لطف مردم آبادان است. ( عكس از نگارنده)

 

بوته و گل تمشك

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.